Учасники інтерв'ю запевняють: вони всього у житті досягли власними зусиллями. Навіть з мінімальними знайомствами, початковим володінням польською та невеликим стартовим капіталом можна реалізувати свої цілі, якщо правильно розподілити обов'язки та щиро повірити у те, чим хочеш займатися.
Цікаво У Варшаві відбувся фестиваль українського кіно: яскраві фото та відео з місця події
Про відеопроєкт "Українці за кордоном"
"Українці за кордоном" – це серія розповідей про успішних емігрантів у відеоформаті. Проєкт реалізовує компанія TransferGo, яка спеціалізується на міжнародних грошових переказах. TransferGo активно підтримує трудових мігрантів, тому залюбки демонструє приклади щасливого життя українців за межами Батьківщини. Адже робота за кордоном не обов'язково повинна відповідати стереотипним уявленням про трудову міграцію. Вихідці з України у Європі створюють культурні проєкти, відкривають власну справу та здобувають престижні нагороди. І TransferGo допомагає дізнатися більше про таких людей. А можливо – надихнутися їхнім досвідом і невдовзі стати одним з них.
Переглянути всі епізоди "Українці за кордоном" можна у ютубі. До того ж героєм проєкту може стати кожен, хто напише про таке бажання в інстаграмі TransferGo.
Я знаю, з якими труднощами стикаються українські мігранти в Польщі. Я сам переїхав 2,5 роки тому і чудово розумію, що стоїть за кожним таким переїздом. Мені приємно, що наші герої діляться з нами своїми часто нелегкими історіями, своїми успіхами та невдачами. Майже щоразу на зйомках в мене "мурашки по шкірі", коли я розмовляю з героями і чую неймовірні факти з їх мігрантського життя. Для нас, як для компанії, яка турбується про українців, важливо розповідати такі історії, надихати інших і давати їм віру в завтра!
– зазначає Юрій Синенький, менеджер з маркетингу TransferGo.
TransferGo знімає сюжети про успішних українців в проєкті "Українці за кордоном" / Скриншот з відео
Перше Dobro&Dobro Cafe
Про найменшу кав'ярню в Польщі писали статті та знімали сюжети багато телеканалів. Власники популярного закладу, Інна та Олег Ярові, люблять розповідати, що їхній бізнес почався з шести квадратних метрів "добра".
Пара переїхала до Варшави з Києва шість років тому з чітким наміром відкрити на місці кав'ярню. Ця ідея здавалася подружжю напрочуд романтичною. Кава, теплі розмови, люди – це те, що наштовхує на приємні спогади та дарує атмосферу затишку. Хоч задум виник спонтанно, Інна з Олегом ретельно планували відкриття власної справи: вивчали законодавство, почали відвідувати заняття з польської ще в Україні, Інна працювала над виготовленням карти поляка, а Олег ходив на курси для підприємців.
Я дуже адаптивна людина. Чи стіну будувати, чи каву готувати, чи в бухгалтерії або юристом працювати – через все проходив і до всього готовий. Було бажання в цьому напрямку розвиватися. Була ідея. І ми на місці шукали приміщення,
– розповідає Олег.
Стартовий капітал українців на той час становив близько 25 тисяч злотих. Пара продала автомобіль, взяла частину кредиту в Україні, використала власні збереження. Кав'ярню відкрили за три місяці. Вона одразу ж привернула увагу багатьох, бо була дуже нетиповою для Польщі. Заклад отримав сертифікат рекорду як найменша кав'ярня, про нього стали багато писати й розповідати у новинах.
Привертало увагу й те, що роль баристи у дебютному Dobro&Dobro Cafe виконував сам власник закладу. Інна переконує, що у цій роботі її чоловікові не було рівних.
Він і готував, і розповідав. Без нього не було б того "добра", стільки публікацій та цікавості,
– стверджує співвласниця кав'ярні.
Перший рік – це були 365 днів щоденної роботи, кажуть українці. Олег додає, що цей досвід був для нього неймовірно цікавим, набагато приємнішим за офісну роботу. Чоловік старався бути дуже відкритим з усіма клієнтами: питав, де вони працюють, як у них справи, як провели вихідні тощо. Хотів запам'ятати, яку каву п'ють ті, хто приходить не вперше. Усе це давалося нелегко зі слабким рівнем польської. Спочатку емігрант писав питання на аркуші та завчав напам'ять. Згодом усе стало вдаватися органічно. Така уважність та щирість подобалася людям, тому постійних відвідувачів ставало усе більше. Олег зазначає, що зараз 8 з 10 клієнтів Dobro&Dobro Cafe – це ті самі відвідувачі, які купували каву тут ще 5 років тому. Ці люди вже давно приходять не заради напоїв, а тому, що почувають себе друзями та амбасадорами закладу.
Тепер у Ярових є ціла мережа кав'ярень у двох європейських країнах, 4 суші-кафе та ідеї кількох великих проєктів. Українці налаштовані ще інтенсивніше розширювати бізнес, хочуть відкрити ще багато закладів у найбільших містах Польщі. Кажуть, їм нецікаво без постійних викликів та розвитку.
Олег Яровий готує каву у власній кав'ярні / Скриншот з відео
Олег Яровий довгий час сам працював баристою у власній кав'ярні / Скриншот з відео
Як пережити карантин і не опустити руки
Не секрет, що гастрономічний бізнес дуже постраждав у період пандемії COVID-19, бо діяльність закладів громадського харчування опинилася під загрозою. Навіть маленька мережа потребує великих видатків. Треба платити за оренду, є зобов'язання перед персоналом та партнерами. Усе це – велика відповідальність.
Ми знали, що не можемо закритися. Повинні були працювати за будь-яких обставин. Не було надто великої фінансової подушки, щоб нічого не робити,
– ділиться Олег.
Під час першого локдауну підприємці швидко адаптувалися: переглянули витрати, запустили онлайн-продажі, яких до цього не було, зробити багато змін всередині компанії. Власники вирішили зберегти робочі місця всіх працівників, але зменшити зарплати. Ще додали нову продукцію: почали продавати вареники, а до великодніх свят випікали паски.
Другу хвилю карантину переживали куди важче. Були значні фінансові втрати. Але наполегливі українці не здавалися і робили усе можливе, аби зберегти бізнес. Так, щоб мати змогу працювати у період локдауну, підприємці зробили додатковий КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності) та почали працювати як коворкінг. Тоді до кав'ярні навідувалися журналісти з прихованими камерами, приходили на розмову представники поліції, бо всіх цікавило, як українцям вдається працювати у період карантину. Але з правової точки зору Інна з Олегом усе робили правильно. Їхня діяльність як коворкінгу була законною, а всі заходи безпеки ретельно дотримувалися.
Ці бізнес-рішення допомогли Dobro&Dobro Cafe вистояти у складні часи. Допомога від держави була мінімальною, бо у 2020 році українці відкривали нові кав'ярні, а держава звертала увагу саме на оберти діяльності, а не збитки та прибутки. Тому підтримувати діяльність закладів Інна з Олегом були змушені самотужки.
Далі бізнесмени налаштовані оптимістично. Кажуть, що вже загартовані труднощами та навчилися правильно на них реагувати, без зайвої паніки та емоційних сплесків.
Українці відкрили найменшу кав'ярню в Польщі / Скриншот з відео
Про ефективне партнерство в бізнесі та у житті
Інна з Олегом чудово доповнюють один одного та не втомлюються проводити разом увесь час.
Ми партнери у житті, в сім'ї, в бізнесі – і це найкраща кооперація, яка лише може бути. Щоб разом контролювати бізнес і життя, треба трохи розмежовувати та відпускати якісь моменти,
– пояснює Інна.
У підприємницькій діяльності чоловік з дружиною мають різні сфери відповідальності. Інна зосереджується на маркетингу, продажах та стратегічних рішеннях бізнесу. Олег має освіту бухгалтера, розуміється на фінансах, тому чудово дає раду з технічними та операційними питаннями.
Пара вдало поєднує роботу та батьківство. В Інни з Олегом двоє дітей. Старшому Марку 3 роки й місяць, молодшій Даринці лише 10 місяців. Зустрічі з двома дітьми, кажуть герої інтерв'ю, стали складнішими, але реальними.
Українці зазначають, що раді мати двох дітей. Ба більше, планують ще поповнення у сім'ї, але вже з більшою різницею у віці.
Чого зараз бракує бізнесменам, то це подорожей не з робочою метою. До карантину можливостей було більше. Інна з Олегом були і в США, і в Китаї. А карантинний рік змусив їздити хіба що між своїми кав'ярнями по Польщі та Чехії. Коли українці відкривали новий заклад у Гданську, то навіть жартували, що нарешті побували біля моря, хоча й не купалися. Тому у майбутньому пара сподівається більше мандрувати та відпочивати.
Сім'я Ярових / Фото TransferGo
Як відкрити кав'ярню у Польщі
Хоча з розповіді українців може здатися, що відкрити кав'ярню в Польщі легко, та це не так, зауважують бізнесмени. Залаштунки цієї справи мають свою ціну.
Щоб зробити бізнес в гастрономії, зокрема створити кав'ярню, треба щодня старатися за кожних 10 – 15 злотих. Наш бізнес залежить від кожної транзакції, від кожного чеку. І кожен чек – це та сама якість обслуговування, продукту, маркетингу, комунікації й так далі. На це не повинні впливати фінансові проблеми, настрій баристи чи інші чинники. Ціна успіху – це 15 злотих кожного дня, кожну годину чи хвилину,
– підкреслює Інна.
Щоб отримати результат, додають українці, треба займатися тим, що тобі подобається, робити це постійно і робити добре.
Зараз для відкриття кав'ярні в Польщі треба принаймні 15 – 20 тисяч доларів. Звісно, завжди можна зекономити: самому зробити ремонт, привезти кавову машину з України тощо. Але якісне надання послуг безумовно потребує великих інвестицій. Йдеться не лише про кошти, а й про час, знання та зусилля.
Інна та Олег Ярові поділися своїми секретами успіху / Скриншот з відео
Заробити один мільйон доларів за 100 днів
Інна з Олегом не втомлюються на власному прикладі доводити, що будь-яку мету можна втілити у реальність. Так, нещодавно сім'я розпочала челендж "Один мільйон доларів за 100 днів". Ідея полягає в тому, щоб отримати таку велику суму за обмежений проміжок часу. Аби заробити ці гроші, пара почала займатися мережевим маркетингом, вкладати у криптовалюти, продавати щось, відкладати щодня малі суми. Таким чином українці публічно демонстрували, як за допомогою завзяття можна досягнути чого завгодно.
Варто інвестувати. Все одно з роками дійде якесь усвідомлення цього,
– вважає Олег.
Заробляти на ідеях, не боятися ризикувати, не труситися за гроші, а змушувати їх працювати на свої цілі і робити добре усе, за що берешся, – такі меседжі хочуть донести читачам і глядачам власники Dobro&Dobro Cafe.
Українці створили успішний бізнес в Польщі / Скриншот з відео
Новий епізод "Українці за кордоном" від TransferGo: дивіться відео