Як центру "Gramotej" вдалося спрямувати свої сили на допомогу біженцям з України та що саме уже зроблено для цього, розповіла засновниця та керівниця закладу Інна Олехнович у розмові з TransferGo.

Це цікаво Українська мігрантка про свій досвід у Польщі: "треш" – "невідомо" – "все супер"

Інно, розкажіть детальніше про ваш центр. Як виникла ідея створення? Чим "Gramotej" відрізняється від інших центрів розвитку дітей?

Мої пошуки почалися у 2000-х роках, коли я вибирала свою сферу в житті і не знала до кінця, чим хочу займатися. У моєму першому університеті я здобула освіту за спеціальністю логопеда та практичного психолога. Для мене це було нове, але захопило мене і, схоже, на все життя.

У період навчання я познайомилася з поняттям "особлива дитина", вперше побачила та поспілкувалася з дітьми з особливими потребами у навчанні. Після першого досвіду роботи мені захотілося займатись цим серйозніше, і я пішла вчитися далі. У 2008 році розпочала навчання в аспірантурі в галузі педагогічної психології, після закінчення отримала ступінь наукового дослідника.

За час навчання мені випала нагода стажуватися в Індії, Німеччині, США, Швеції. Там я змогла досконало вивчити англійську мову, а також методику викладання дітям. Все це дало поштовх для свого розвитку в галузі навчання та корекції малюків з особливими потребами. Я почала активно писати наукові статті на тему спеціальної психології, корекції та допомоги дітям та їхнім батькам.

Додатково після освоєння всіх програм психології я отримала друге вищу освіту у сфері культурології. Вивчення великої кількості дисциплін дало не лише хорошу базу знань, а й розуміння багатьох процесів. Тому повною мірою розумію потреби особливих дітей та намагаюся допомогти кожному гармонійно розвиватися, враховуючи особливості розвитку.

Робота за кордоном допомогла в освоєнні мов, тому я серед іншого здобула й професійну перепідготовку: учитель російської мови як іноземної. Після роботи в різних країнах і маючи за плечима всебічний професійний досвід, я вирішила створити центр інклюзивної освіти в Польщі. У мене було достатньо часу, аби розробити й підготувати матеріали, а також щоб знайти потрібних фахівців для проведення занять у центрі. Так у 2018 році у Варшаві відкрився дитячий центр інклюзивної освіти "Gramotej".


Волонтерки центру "Gramotej" Алла і Марія / Фото TransferGo

Які послуги надає центр "Gramotej" для дітей та дорослих?

Сьогодні в центрі "Gramotej" працює зовсім невеличкий дитячий садок "Мамине Сонечко", де досвідчені психологи та логопеди проводять освітні та творчі заняття. Малюки від 1,5 до 3,5 років розвиваються у групі "Мама і малюк". Старші діти можуть пройти курс підготовки до школи.

У центрі діти вивчають російську, польську, англійську, німецьку, китайську, а тепер й українську мови, освоюють ефективні методики усного рахунку на курсі "Ментальна арифметика". Творчі здібності дітей розвивають на заняттях з вокалу та фортепіано, а також в артстудії та театрально-музичній студії. А курси "Математика" та "Програмування Python, C++" можуть відвідувати не лише діти, а й дорослі.


Заняття у дитячому центрі в Варшаві / Фото TransferGo

З початку війни в Україні до Варшави приїхало дуже багато мам із дітьми. Як центр "Gramotej" допомагав українським біженцям?

З 25 лютого по 1 квітня у центрі працювала безкоштовна група денного перебування дітей з інтеграційними заняттями та екскурсіями. Усього за цей період до нас звернулося близько 50 сімей. Вчителі центру працювали у посиленому режимі, проводили безкоштовні консультації та уроки для дітей аутичного спектра та інших дітей з особливостями розвитку.

Якщо була потреба, сім'ї безкоштовно отримували продуктові набори, канцелярське приладдя та одяг. Важливо відзначити, що це стало можливим завдяки матеріальній допомозі батьків вихованців центру "Gramotej". Гарячими обідами годувала пекарня Dobry placek. Також була організована екскурсія для дітей та батьків до Варшавського зоопарку за підтримки Фонду Zachód Wschód Wsparcie.


Похід українських дітей до Варшавського зоопарку, організований центром "Gramotej" / Фото TransferGo

Як центр працює з українськими біженцями сьогодні? Чого потребують особливі діти з України найбільше?

Нині центр на волонтерській основі надає логопедичну та психологічну допомогу. Діти на цьому етапі потребують сенсорної інтеграції, оскільки у її основі будується корекційна робота.

Сенсорна інтеграція – це процес, під час якого нервова система отримує інформацію від рецепторів всіх органів чуття. Сенсорні порушення можуть проявлятися у деструктивній поведінці з надмірними емоційними реакціями, такими як примхи чи істерики. Для повноцінної корекційної роботи необхідний сенсорний кабінет, де діти та дорослі отримуватимуть необхідну терапію.

Дітям з особливостями розвитку потрібна терапія по кілька годин щодня. При цьому спілкування має бути по можливості українською чи російською мовами, щоб не було непорозуміння. Тому ми шукаємо підтримку у закордонних колег та фондів, щоб вони змогли фінансово допомогти нам, а ми, своєю чергою, допомогти дітям біженців з України з особливостями психологічного та фізичного розвитку.

Хочу відзначити людей, без яких неможливо було б допомогти українським дітям: Дмитро Руденко, Оксана Галонська, Алла Арашкевич, Марія Новікова і, звичайно ж, батьки нашого центру. Такою невеликою командою ми змогли допомогти сім'ям з України, і ми продовжуватимемо це робити!


Екскурсія з дітьми з України / Фото TransferGo