Сьогодні мережа HAIRCUT EXPRESS налічує понад 150 салонів у 5 країнах світу: Україні, Польщі, Чехії, Іспанії та Німеччині. З них 130 працюють за франчайзингом. Про особливості ведення бізнесу у Польщі Ірина Погодіна розповіла сервісу міжнародних платежів TransferGo.

Читайте також Від збору полуниці до відкриття мережі магазинів у Польщі: інтерв'ю з братами Колесниками

Шлях Ірини: коротко

Ірина Погодіна із Луганська. Перший досвід управлінської діяльності вона здобула ще будучи студенткою Східного національного університету імені В. Даля.

Близько 3-х років вона керувала цехом з пошиття верхнього одягу. Потім Ірина брала участь у проекті зі створення дитячих будинків для дітей із ЗРП за сприяння Австрійської благодійної організації "ГЛОБАЛ 2000".

Проте найбільше їй хотілося започаткувати власну справу. Вже тоді Ірина відчувала, що її майбутнє буде пов'язане з підприємництвом, із бізнесом.

Ірино, чому ви вирішили відкрити саме перукарню? Як ви прийшли до формату HAIRCUT EXPRESS?

Ідея відкрити перукарню належить моїй мамі. Щоб зрозуміти, як цей бізнес працює, я пішла вчитися на перукаря, отже, здобула ще одну освіту. Наприкінці 90-х перукарні працювали по-старому, а знайома мала салон, вона не знала, що з ним робити, і ми разом вирішували, як працювати.


Ірина з сім'єю (зліва – мама ) / Фото з особистого архіву Ірини

Згодом я переїхала до Києва, де допомогла відкрити ще кілька салонів. Я отримувала новий досвід. Потім взяла в оренду спочатку пів зали, потім і всю. Тут я вже повністю відчула всі нюанси роботи перукарні, які можна побачити тільки "зсередини". Були й крадіжки з боку майстрів та інші речі, які не стикувалися із моїм світосприйняттям. І все ж таки хотілося відкрити щось своє.

У 2005 році я зустріла майбутнього чоловіка, і з ним ми вже почали відкривати свої салони. Щоправда, це були звичайні салони, а хотілося чогось особливого. У 2012 році ми з чоловіком були у Гонконгу, і там я побачила, як працює місцева перукарня. Це була лавочка місць на шість, у ряд стояли перукарі. Стояв термінал, куди відвідувачі кидали гроші, отримували картку та сідали у чергу. Ця перукарня працювала як конвеєр. І після тієї подорожі у мене почала розвиватися ідея нового формату перукарського салону.


Ірина з чоловіком / Фото з особистого архіву Ірини

На той момент я закінчила Університет КРОК у Києві за спеціальністю "Комерційний директор", тому я дуже хотіла застосувати свої знання. І у 2013 році народився бренд "HAIRCUT EXPRESS". Ми одразу запускали 5 салонів. Ми були впевнені в успіху. Одразу ж почали надходити питання щодо купівлі франшизи. Тому ми відпрацювали пакет документів, й у 2014 році у Києві було продано першу франшизу.


Салон "HAIRCUT EXPRESS" у Варшаві (Польща) / Фото з особистого архіву Ірини

Перукарські салони "HAIRCUT EXPRESS" працюють за певним стандартом:

  • немає попереднього запису, обслуговування у порядку живої черги;
  • немає адміністратора, натомість встановлений термінал самообслуговування;
  • основні послуги: стрижка, укладка, фарбування;
  • робочі місця перукарів з вбудованим пилососом та дезінфікуючим апаратом;
  • особливий підхід до дітей: спеціальна дитяча зона та подарунок кожній дитині після стрижки;
  • мобільний додаток для майстрів та клієнтів;
  • бонусна програма для постійних клієнтів.


Перукарський простір у салоні "HAIRCUT EXPRESS" / Фото з особистого архіву Ірини

Цікаво Як би не падав, треба вставати і йти: історія українки, яка через війну приїхала в Польщу

Чому ви вирішили відкрити нові салони у Польщі? Чим відрізняється ведення бізнесу у Польщі від України?

Вибрали Польщу, бо вона поряд. І менталітет схожий на український. 2013 року проводили у Польщі дослідження, і я відчула, що ми тут потрібні. Не все так весело було, як мені хотілося. Тут все робиться неквапливо, менталітет такий. Наприклад, обладнання та меблі нам підготували в Україні, а ми все тут зібрали. Бо тут усе це робилося б довше.


Термінал самообслуговування у салонах "HAIRCUT EXPRESS" / Фото з особистого архіву Ірини

Але зараз я розумію, що це нормально та правильно. Тому що правильні рішення не ухвалюються швидко. Якщо потрібна стабільність, обдуманість, подальша перспектива, то польський підхід – те, що потрібно. Уся Європа така. І вся світова економіка така. Усі рішення мають бути обдумані, обговорені, зважені, такі рішення дають велике майбутнє.

Щодо відмінностей ведення бізнесу, то я знаю, як в Україні укладаються договори. В Україні спочатку можемо розпочати робити, а потім договір укласти. У Польщі спочатку договір – потім дії. І на укладення договору йде стільки часу, скільки потрібно. Вважаю, що це правильно. Тут договір – це головний документ, і нічого поза договором не може бути,
зауважує Ірина.

Оподаткування більш-менш схоже. Але головне, що тут податки треба сплачувати. Їх можна оптимізувати, але платити обов'язково. Крім того, у Польщі все фіскалізовано, тобто показується весь обіг. При цьому все прозоре із ПДВ. Ти заплатив – тобі заплатили.


Дитяча зона у салонах "HAIRCUT EXPRESS" / Фото з особистого архіву Ірини

Ірино, як на ваш бізнес вплинула війна в Україні?

Звичайно, спочатку всі були шоковані, всі переживали. Але за час війни наші салони в Україні не лише не закрилися, а й відкрилися нові. У Польщі ми відчули, що збільшився потік тих, хто шукає роботу. Було дуже багато людей на співбесідах. Ми взяли чимало дівчат, які приїхали сюди через війну. Навіть без інструментів брали. Був мовний бар'єр, але поляки поставилися до цього з розумінням. Мої дівчата також допомагали.


Ірина з майстрами салонів "HAIRCUT EXPRESS" / Фото з особистого архіву Ірини

На сьогодні одна третина тих українок, кого ми взяли за ці місяці, поїхали додому. Інші продовжують успішно працювати. Ми дали людям шматочок щастя та визначеності.
Звичайно, ми допомагаємо Україні. У нас оборот 2 мільйони євро на рік. І до війни 1% обороту йшов на благодійність. А зараз ми ці кошти спрямовуємо на допомогу Україні.

Ірино, які досягнення у розвитку бренду HAIRCUT EXPRESS ви вважаєте головними? Які у вас плани на майбутнє?

Ми дуже серйозно діджиталізувалися. У нас є програмне забезпечення для майстрів та для клієнтів. Наразі розробляємо нову послугу, завдяки якій клієнт за допомогою своєї фотографії зможе обрати зачіску. Є бонусна програма як для клієнтів, так і для майстрів. Наприклад, наші перукарі за допомогою бонусів можуть виграти інструмент чи навіть поїздку на курорт. Ми постійно намагаємось удосконалюватися, вигадувати щось нове.


Відзнаки салонів "HAIRCUT EXPRESS" / Фото з особистого архіву Ірини

Плани на майбутнє у нас, як завжди, є глобальними. Зараз відкриватимемо в Німеччині салони, досліджуємо Нідерланди. Крім того, хочемо вийти за межі Варшави. Ціль – від 2000 салонів по Європі, думаю, що вийдемо навіть за межі Європи. І це будуть добрі якісні салони. Тут навіть не в цифрах річ. Головне, щоб клієнт був задоволений, щоб майстри хотіли працювати у нас, та щоб бізнес заробляв.

Зауважте Для легкого пошуку роботи: у Польщі створять спеціальний додаток для українців

Ірино, розкажіть про свою сім'ю? Як ви поєднуєте роботу та будинок?

У мене чудова сім'я. У мене двійнята – хлопчик і дівчинка. Народила у 40 років, це усвідомлені діти. Я філософськи ставлюся до цього питання. Ми не народжуємо для себе дітей, у нас така місія – продовження роду. Моє завдання – допомогти їм зрозуміти, у чому їхній потенціал, проявити його та розвинути.

З чоловіком у нас повна гармонія. Ми познайомилися у Києві, хоча обидва із Луганська. Він музикант за освітою, але закінчив свою кар'єру. Він дуже спокійний, духовно розвинений. Ми один одному не заважаємо, ми відпочиваємо у цьому житті.


Ірина з сім'єю / Фото з особистого архіву Ірини

Я люблю працювати, люблю те, що роблю, і тому я завжди маю сили для подальшого розвитку. І в мене будинок – це робота, це офіс. Ми з чоловіком разом ведемо бізнес. Він закриває технічні та інформаційні питання, а я – організаційні. Я стратег, просуванець. Дуже добре, коли у бізнесі кожен займається своєю справою.

Ірино, щоб ви порадили українцям, які хочуть відкрити бізнес у Польщі?

Я зараз спостерігаю за людьми, які приїхали до Польщі. Одні одразу підхопили прапор, шпагу і почали бігти. Вони не чують, що їм кажуть. Вони не чують нас, хто вже давно переїхав сюди. Розумію, співчуваю. А є ті, які приїхали і ходять, питають, дізнаються, спостерігають, придивляються, порівнюють, цікавляться, вивчають мову.

Ключовий момент для тих, хто починає бізнес у Європі, та й у принципі де завгодно – знайти хорошого юриста та бухгалтера. Обов'язково мають бути професіонали з рекомендаціями та кейсами. І не можна на цьому заощаджувати. Тому що потім це може коштувати дорожче. Треба добре дізнатися, проконсультуватися у фахівців – і тільки потім починати,
– радить Ірина.

Поговоріть безпосередньо з підприємцями. Підприємці-українці, котрі вже давно працюють тут, відкриті до спілкування. Тут усі діляться своїм досвідом. До речі, у своєму Інстаграмі я теж ділюся корисною інформацією. А взагалі, ідеально – піти попрацювати з поляками. На будь-яку роботу. Познайомитися з ментальністю поляків, заразом мову підучити.


Ірина Погодіна / Фото з особистого архіву

Що стосується стартового капіталу, то все залежить від того, чим хочете займатися. Той, хто хоче розпочати бізнес, має сам підрахувати, скільки йому потрібно на старті. Єдине скажу, що цифру, яку ви вважаєте достатньою, треба одразу множити на 2.

І ще гроші – це інструмент для досягнення мети. Ставте мету – гроші самі підтягнуться. І люди, і гроші. Ставте мету, живіть нею, не думайте про гроші. Вони самі приходять. Ми всі гості в цьому житті і прийшли сюди не напружуватися. Я отримую задоволення від роботи. Рух, дії, розвиток, мої цілі – ось, що мене надихає, мені від цього добре та радісно. І всім того бажаю!