Від праці на заводі пральних машин до власного SMM-агентства: досвід українки у Польщі
Глобалізація дозволила українському бізнесу орієнтуватись не тільки на вітчизняний ринок, але й знаходити своїх клієнтів за кордоном. За допомогою соцмереж та вдалому SMM-просуванню, попит на українські товари та послуги виходить далеко за межі державних чи регіональних кордонів.
Закордон 24 поспілкувався з українкою Анастасією Салюк, яка переїхала з Хмельницького у польське місто Олава, що поблизу Вроцлава. Спершу дівчина працювала на заводі, де збирала пральні машини, а зараз розвиває успішне SMM-агентство, яке займається просуванням українського бізнесу у Польщі, зокрема, за допомогою TikTok. Про історію українки та перспективи польського ринку для українського бізнесу – далі у матеріалі.
Читайте також Скільки грошей переказали з-за кордону в Україну за перше півріччя 2021: вражаюча інфографіка
Чому українка емігрувала
В Україні Анастасія навчалась в університеті і підпрацьовувала у галузі грального бізнесу. Переїжджати у Польщу жодних планів не було, однак хотілось спробувати, як це – жити за кордоном. У березні 2018 року, разом з чоловіком, дівчина переїхала до міста Олава. Зараз подружжя на етапі переїзду у Варшаву.
Українка зізнається, що рішення залишитись на довше у Польщі прийшло вже згодом, після адаптації та оцінки перспектив. Зараз Анастасія планує розвинути власне SMM-агентство, яке могло б працювати без неї, і приносило пасивний дохід. Далі – підприємницькі амбіції на Батьківщині, в Україні (через 2 – 3 роки).
Складнощі адаптації
За словами українки, адаптація у новій країні була важкою, але не довгою – близько 6 – 8 місяців. Майже все оточення є українським, однак складно було звикнути до менталітету та місцевих правил.
Наразі польскою мовою дівчина володіє – вивчила, коли навчалась в авто- та поліціальній школах. Оскільки у побуті Анастасія спілкується винятково з російсько- або україномовними людьми, то польську використовує лише у роботі.
Перший досвід роботи у Польщі
Майже два роки Анастасія працювала на заводі в Олаві. Дівчина розповідає, що досвід – не з найкращих. Щодня доводилось виконувати рутинну роботу, влітку температура у приміщенні сягала 30 – 35 градусів, адже жодного кондиціонування не було. Через навантаженість та спеку співробітники часто втрачали свідомість.
Я відчувала, що тутешні та іноземці певним чином поділені на касти. Дуже часто можна було почути щось негативне у свій бік лише на підставі національності. Я отримувала меншу зарплатню, ніж поляки, та й кар'єрних перспектив було не багато тільки через те, що я – українка,
– ділиться досвідом Анастасія.
Власне SMM-агентство
Українка почала вести власний блог два роки тому. Під час карантину пройшла декілька курсів по SMM, після чого звільнилась з заводу та почала працювати фрілансеркою. Розуміючи, що потрібно розвиватись далі, і що конкуренція у цій галузі невелика, вирішила серйозно зайнятись тим, що подобається.
Зараз разом з Анастасією працює один помічник, а у планах – найняти ще чотирьох. Українка намагалась легалізувати власну справу через бізнес-інкубатор та інші фірми, але найоптимальнішим варіантом для розвитку стало відкриття товариства з обмеженою відповідальністю.
Така можливість доступна іноземцям, які не мають польського коріння, сталого побиту чи карти резидента, а реєструвати її потрібно щонайменше на двох людей (Анастасія оформила компанію на себе та чоловіка) – для цього потрібні лише закордонні паспорти.
Для чого українському бізнесу польський ринок?
На думку Анастасії, весь український бізнес повинен розвиватись не лише на вітчизняному ринку, але й на польскому, зокрема, через те, що:
- у багатьох нішах панує набагато менша конкуренція, ніж в Україні, і це дозволяє досягати кращих, щонайменше, фінансових результатів;
- за ту ж саму послугу чи товар у Польщі готові заплатити більше, ніж це може зробити український клієнт;
- в Україні розвиненіша сфера послуг, тому у багатьох поляків менше вимог та простіше ставлення до сервісу.
Анастасія запевняє, що у деяких галузях діяльності Польща відстає від України щонайменше на 5 років, зокрема у сферах:
- кондитерських виробів;
- SMM і таргетованої реклами;
- блогерства та продюсерства;
- б'юті-індустрії;
- нерухомості та рієлторської діяльності.
Українка переконана, що раніше винятково розважальна мережа TikTok сьогодні є перспективним майданчиком для бізнесу, який прагне знайти клієнта чи покупця, або ж просто хоче розвинутись. Разом з тим, якщо бізнес таки бачить себе на цьому майданчику, то робити це треба вже і зараз, – за кілька місяців конкуренти займуть найкращі позиції, і просунутись там буде важче.
Рідні та близькі в Україні
Українка зізнається, що всі рідні та друзі залишились в Україні, і ніхто з них навіть не думає переїжджати у Польщу. Протягом життя Анастасії у республіці, їй вдалось побувати вдома двічі – цього літа вона відвідала Хмельницький вдруге за 2,5 роки.
Зв'язок з Україною дівчині вдається підтримувати, зокрема, завдяки сервісу TransferGo. Про надійні та швидкі онлайн-перекази дівчина дізналась близько 3,5 років тому від сусідів у Польщі. Відтоді вона активно використовує їх зручний додаток, щоб оплатити різноманітні курси чи інші послуги в Україні. За допомогою TransferGo вдається переказати гроші без прихованих комісій та за вигідними курсами валют.
Порада для української молоді
Анастасія радить українській молоді, яка прагне виїхати за кордон, не боятись жодних ризиків. Страх, за словами дівчини, це єдине, що може стати на заваді, однак варто бути сильнішим за нього.
Живемо один раз, тому спробувати варто! Поки ми молоді, то найкраще робити те, що хочеться. Якщо людина дійсно щиро хоче емігрувати – то треба це робити зараз, і пам'ятати, що у Польщі є не тільки склади та заводи,
– радить Анастасія.
Анастасія на зустрічі, яку організувала для молоді у Польщі / Фото Анастасія Салюк